Article BTP Puissance
Openbare werken & milieu

Laadpaal: hoe kies je het juiste vermogen?

Door het laadvermogen van een laadpaal te verhogen, staat een elektrisch voertuig minder lang stil. Deze aanpak heeft echter ook impact op de levensduur van accu’s en de kostprijs van de laadpaal. Hoe maak je de juiste keuze?

Hoewel bedrijven in toenemende mate de uitdaging aangaan om hun wagenpark te vergroenen, roept de overstap naar elektrisch rijden bepaalde vragen op. De verspreiding van laadstations in Europa is nog niet top, maar bedrijven kunnen niettemin rekenen op de steeds grotere actieradius van voertuigen. De keuze van het juiste vermogen voor een laadpaal is dan ook van groot belang. Laadstekkers worden gestandaardiseerd om de onderlinge uitwisselbaarheid te bevorderen. Europese heeft voor het opladen van elektrische voertuigen gekozen voor CCS en Type 2 stekkers. De gebruiker moet op zijn beurt bepalen welke oplaadmethode het best geschikt is voor zijn of haar gebruik.

Is een hoog laadvermogen mogelijk en belangrijk?

Bij het gebruik van een elektrisch voertuig moet niet alleen rekening worden gehouden met de actieradius van het voertuig, maar ook met de tijd die nodig is om op te laden. Het is dan ook verleidelijk om een hoog laadvermogen te kiezen om de laadtijd zo kort mogelijk te houden.

De levensduur van een accu wordt uitgedrukt in het aantal laadcycli. Volledig opladen, diep ontladen en snelladen hebben de neiging het aantal cycli dat een batterij aankan te verminderen. Het wordt dan ook niet aangeraden. Door telkens bij te laden zal de levensduur van de batterij kunnen vergroot worden. De tolerantie van de batterij voor snelladen hangt nauw samen met de accutechnologie.

Huishoudelijk stopcontact, wallbox of laadpaal?

In het uiterste geval volstaat een huishoudelijk stopcontact om een lichte elektrische auto op te laden. Hiervoor moet het voertuig echter op privéterrein worden geparkeerd. Om veiligheidsredenen is het vermogen in dit geval beperkt tot 1,4 kW. “Versterkte” stopcontacten laten echter 2,3 kW of zelfs 3,7 kW toe.

Een wallbox levert maximaal 7,4 kW. Deze lader onderscheidt zich van een gewoon huishoudelijk stopcontact door zijn geïntegreerde stroomonderbreker en door de onmiddellijke aanpassing van het laadvermogen. Net als een huishoudelijk stopcontact levert een wallbox doorgaans wisselstroom die in het voertuig wordt omgezet naar gelijkstroom.

Voor snelladen wordt de installatie groter en is een aan de grond bevestigde laadpaal nodig. Vaak zet deze de stroom om. 22 kW is het maximale vermogen dat voor veel lichte voertuigen is toegestaan, terwijl het voor zware voertuigen als een minimum wordt beschouwd. Sommige van die voertuigen kunnen tot wel 450 kW aan. De prijs van een laadpaal is gekoppeld aan zijn vermogen.

De Renault Kangoo Z.E. kan worden uitgerust met een accu van 33 kWh en een ingebouwde lader (gelijkrichter) van 7,4 kW. In deze configuratie en met een wallbox van 7,4 kW wordt hij binnen 6 uur tijd volledig opgeladen, wat betekent dat de actieradius per uur opladen met 35 km toeneemt.

Het gebruik hangt af van de actieradius en de laadpalen in de buurt

Als ze niet te groot zijn, kunnen elektrische bedrijfswagens gebruikmaken van het openbare netwerk van laadpalen voor personenauto’s.

Bij gebrek aan geschikte openbare oplaadstations zijn elektrische vrachtwagens afhankelijk van de oplaadstations die bij het bedrijf zijn geplaatst. Indien de voertuigen in de buurt van de standplaats rondrijden heeft dit echter maar beperkt invloed. Daarom vormen vuilniswagens één van de prioritaire markten. Ook veroveren elektrische vrachtwagens de sector van de stedelijke openbare werken voor werkzaamheden ’s nachts en/of in lage-emissiezones (LEZ).

De keuze van de stroomvoorziening voor een elektrisch voertuig is zeker geen bijkomstigheid, maar even belangrijk als de keuze van het voertuig zelf, aangezien het feitelijke gebruik van het voertuig afhangt van de laadmethode die ervoor gekozen wordt.

Partagez cet article
Dit artikel delen